Blisko ...Siemyśl
Oryginalny cytat z: "Der Kołobrzeg-Körliner Kreis" - The history of its towns and villages by Johannes Courtois, published and printed by Courtois Kołobrzeg 1909.
Siemyśl
Wieś licząca 886 dusz, obecnie zwykle pisana Siemyśl, w czasach Wendów nazywała się Czymoycele. Według notatki w księdze kościelnej, Siemyśl został napisany Zimines w 1276 roku. Znaczenie tego słowa to prawdopodobnie "wioska mostowa". Niektórzy wywodzą Siemyśl od Simonis cella, stwierdzając, że mnich Simon założył tu swoją chatę w czasach starożytnych; ta pochodna i historia prawdopodobnie zostaną przeniesione do królestwa bajek.
Akta kościelne sięgają jedynie 1657 roku. Nie ma więc wiarygodnych informacji o Siemyśl z tego okresu. Jednak nazwiska pastorów luterańskich od 1560 r. są poświadczone z wcześniejszych czasów. Kronika Kołobrzegu dostarcza informacji o jeszcze wcześniejszych czasach i okolicznościach Siemyśl. Siemyśl był niegdyś wsią rycerską należącą do rodziny von Manteuffel. Claus v. Manteuffel sprzedał połowę Siemyśl (21 hektarów, 9 gospodarstw, 1 dzban) szpitalowi St. Spiritus w Kołobrzegu za 750 marek w 1439 roku, a drugą połowę szpitalom St. Jürgen i Spiritus za 2000 marek w 1456 roku. W ten sposób Siemyśl stał się wsią komorną miasta Kołobrzeg.
Przed rokiem 1000 nad naszym regionem i naszą wioską panowała pogańska ciemność. Tutaj też prawdopodobnie znajdowała się pogańska świątynia, chata zbudowana z gałęzi wokół wysokiego drzewa, a ludzie modlili się przed bożkiem do Wodana, wszechprzenikającego ducha, lub do Thora, boga piorunów, lub do Ziu, boga słońca, lub do podrzędnego boga, ponieważ cała natura była wypełniona duchami według naszych przodków. Po tym, jak polski król Bolesław I podbił Pomorze około 1000 roku i założył biskupstwo w Kołobrzegu, nie osiągając trwałego sukcesu, kraj został pozyskany dla chrześcijaństwa przez jednego z jego następców, również o imieniu Bolesław, poprzez sprowadzenie biskupa Ottona z Bambergu. Otton również przybył do Kołobrzegu, gdzie został dobrze przyjęty. Tutaj kazał zbudować kaplicę, którą później poświęcił Najświętszej Marii Pannie na Starym Mieście podczas drugiej wizyty. Możemy przypuszczać, że w tym czasie (1124 r.) wieść o Ewangelii dotarła z Kołobrzegu do okolic, tj. również do Siemyśla, za pośrednictwem targowiczów, którzy w tamtym czasie podróżowali na targ w Kołobrzegu, tak jak robią to dzisiaj. Nie wiemy jednak nic pewnego na ten temat.
Dopiero od czasów po 1400 roku mamy wiarygodne informacje, które można znaleźć w kronice Kołobrzegu. W sporach tego miasta ze szlachtą, biskupem i księciem, bardzo ucierpiało po tym, jak stało się wsią miejską (odpowiednio 1439 i 1456). Po wprowadzeniu reformacji prawdopodobnie przez jakiś czas pozostawało katolickie, ponieważ dopiero w 1560 r. czytamy nazwisko pierwszego pastora luterańskiego, Martina Haberlanda, 1560-1592 r. Zainspirowany kontaktem z pobożnym i uczonym generalnym superintendentem Venedigo, głosił tu czysto i głośno Słowo Boże i położył kres papistowskim naukom. Za jego czasów miasto Kołobrzeg musiało stoczyć ciężką walkę z księciem Johannem Friedrichem i biskupem Johannem Casimirem. Okolica bardzo ucierpiała, a Siemyśl był w tak opustoszałym stanie, że w 1587 r. skarb państwa musiał pomóc, aby mieszkańcy wioski mogli ponownie kupić bydło i sprzęt rolniczy. Następcą Haberlanda został Joachim Lambert (1592-1642). Ożenił się on z wdową po swoim poprzedniku. Wraz ze swoim następcą i zięciem przeniósł się do Kołobrzegu jako pustelnik, gdzie zmarł w 1657 r. w dojrzałym wieku 88 lat. Trudny okres wojny 30-letniej przypadł na czas jego kadencji. Ponieważ Kołobrzeg był okupowany przez żołnierzy cesarskich, Siemyśl z pewnością również doświadczył grabieży i złego traktowania. W 1625 r. majątek miejski został wydzierżawiony za 247 1/3 fl. czynszu.
Księga kościelna zawiera kilka krótkich wzmianek o następujących pastorach: Joachim Eberhard (1642-1650), który poślubił córkę swojego poprzednika i po 8 latach służby został pastorem w kościele św. Samuel Hamel (1650-1657) z Freienwalde. Ożenił się z 78-letnią wdową ze Szczecina. Jego następca Georg Wend (1657-1690) założył najstarszą wciąż istniejącą księgę kościelną. Ożenił się z córką pastora Stamera z Gützlaffshagen.
Był to czas, gdy odbywały się procesy czarownic, Szwedzi przybyli do kraju jako wrogowie i pobierali daniny we wsiach miejskich Kołobrzeg, czyli także tutaj. W 1657 r. pochowano tu szwedzkiego kapitana kawalerii z kazaniem pogrzebowym. O tym, jak bardzo zmniejszyła się liczba ludności w czasie wojny 30-letniej, może świadczyć fakt, że w 1660 r. ochrzczono tylko 13 dzieci, a 8 pochowano. Kwatera główna. Rittmeister von Dorville leżał z pastorem w kwaterze przez pięć tygodni. W Siemyślu zmarła również żona podoficera z batalionu Schilla. W tym czasie ks. Karstedt musiał skromnie się utrzymywać. Jego następca Joh. H. Theod. Heerfahrdt przebywał tu tylko przez krótki czas, ponieważ został powołany do kościoła św. Mikołaja w Kołobrzegu. Nic dokładnego nie można powiedzieć o danych osobowych i życiorysie jego następcy, P. W. Aug. Th. Lassahna (1824-1860). Lassahn był bardzo dokładnym i punktualnym człowiekiem w sprawach administracyjnych, który z punktualnością regulował zewnętrzne sprawy wspólnoty. Podobnie jak on, jego następca Joh. Ernst Karl Rohde, urodzony 25 września 1822 r. w Gdańsku, otrzymał z łaski Bożej długi i błogosławiony okres urzędowania. Ojciec Rohde był żonaty z Wilhelmine Gramm, córką kasztelana zamku w Cleve a. Rh. Ta ostatnia została wykształcona przez Fliednera na nauczycielkę małych dzieci. Pracował jako wierny pasterz i pastor od 1860 do 1896 r. Podczas jego posługi w 1866 r. wybudowano nowy kościół (koszt 4172 talarów). W 1871 r. zgodnie z wolą ówczesnego patrona Beusta wybudowano nową plebanię, niestety z muru pruskiego (2300 talarów), a w 1877 r. dwupiętrowy solidny budynek szkolny. Organy w kościele w Siemyśl zostały zakupione później, dzieło Völknera, Dünnow. Po długiej i błogosławionej posłudze ksiądz Rohde przeszedł na emeryturę w Boże Narodzenie 1895 roku i przeniósł się do Kołobrzegu, gdzie spędził emeryturę w towarzystwie swoich dzieci, które nadal żyją tam w szanowanej pozycji, niestety nie na długo, ponieważ już 10 sierpnia 1900 roku Pan wezwał go po krótkiej chorobie. Richard Schneider, urodzony w 1864 roku w Szczecinie, jest obecnie w tutejszym biurze parafialnym.
W Siemyślu znajduje się obecnie mleczarnia, kasa oszczędnościowo-pożyczkowa (zarządzana przez pastora), stowarzyszenie wojowników i agencja pocztowa. Każdego roku obchodzony jest festiwal misyjny, który jest dobrze przyjmowany. Towarzystwo śpiewacze i chór puzonowy założone w poprzednim roku, szkoła dokształcająca przyczyniają się do moralnego uszlachetnienia i promocji; biblioteki publiczne tutaj i w Nieżyna oferują dobrą rozrywkę, a także często organizowane wieczory rodzinne. Niestety, zaniedbano doprowadzenie linii kolejowej, obecnie oddalonej o 4 kilometry, w bezpośrednie sąsiedztwo wioski, więc ożywienie gospodarcze jest bardzo trudne. Kościół został odbudowany w 1866 roku. W muzeum Pomm. Gesch.-Vereins zu Stettin (Pomorskie Towarzystwo Historyczne w Szczecinie) znajduje się 6 okrągłych szyb okiennych pomalowanych na kolorowo z obrazami biblijnymi, z których jedna zawiera datę ..94, które pochodzą ze starego kościoła. Znajdują się tu również cynowe lampki ołtarzowe i pozostałości zielonego obrusu wykonanego prawdopodobnie w 1714 r., a także niewielki starszy kielich.
Pod koniec XVIII wieku we wsi było osiedle budynków w złym stanie tzw. Simotzelschen Katen (siemyśleńskie chaty ), kolonia Wilhelmsberg, oba położone we wsch. części wsi i założone w nowszym czasie, osiedle wcześniejsza strażnica leśna do które należały 4 morgi ziemi, i leżące nad rzeką Dębosznicą młyn dziedziczny, który składał się ze stanowiska młyńskiego z dolnym napędem, dom pastora, budynek szkoły, 82 domy mieszkalne, 69 bud. mieszkalnych, 149 rodzin liczyło 784 mieszkańców, wśród których znajdowało się 38 staroluteranów, 7 osób wyznania mojżeszowego, dyplomowana położna. Poza właścicielem majątku było tutaj 80 gospodarzy będących posiadaczami gruntów, z nich 51 traktowało rolnictwo jako główne źródło utrzymania, a 29 jako dodatkowe. Do momentu przeprowadzenia komasacji gruntów i przed założeniem dużych nowych siedlisk ziemia chłopska należała do 10 chłopów i 4 robotników rolnych, a cała wieś miała tylko 29 domów. Wielkość pól wynosiła 5808, 16 morg ( morga około 0,5 hektara)z czego do majątku ziemskiego należały 2330, 138 mg - w tym 1500 morg gruntów ornych uprawianych na zasadzie siedmiopolówki 150 mg dwupokosowej łąki, 550 mg pastwisk, 11,175 morg ogrodów, 10 morg obszarów zalesionych - lasy sosnowe, 18 mg stawy,odległości ca 19 km. na płd. od Kołobrzegu. Przy bocznej drodze w kierunku płn. od trasy E 28 Szczecin - Gdańsk. Wieś wielodrożnicowa na płaskim terenie. Wokół otoczona przez pola, łąki. W odległości ca 2 km. na płd. przepływa rzeka Dębosznica. W centrum wsi, w miejscu krzyżowania się traktów jest kościół neogotycki pierwotnie z otaczającym cmentarzem. We wsi bogate domy oraz zagrody, każda z własnymi budynkami gospodarczymi, ustawione wokół kwadratowego dziedzińca; Budynki zlokalizowane z dwóch stron po płn. i płd. stronie drogi. Wieś jest rozległa.3 mg zabudowań, 87, 143 drogi i nieużytki. Ta ostatnia liczba dotyczyła całej wsi. Chłopi posiadali 3258, 43 mg gruntów w tym ornych 1587,145 mg, uprawiane w trójpolówce, 157, 153 dwupokosowe łąki, 1466 mg pastwiska, 31,15 mg ogrody, 0,90 mg stawy, 15 mg zabudowania mieszkalne i gospodarcze, Do instytucji duchownych należało 219, 15 mórg z czego : 130 mg to grunty uprawne, 8 mg łąki, 79,56 mg pastwiska, 1,4 mg ogrody, 0,135 mg zabudowania mieszkalne, Stan zwierząt w całej miejscowości to 70 koni roboczych i 11 szlachetnych, 224 bydła, 1 byk, 132 krowy i 79 jałówek, 2065 owiec, z czego 1570 całkowicie uszlachetnione, należy do majątku 136 uszlachetnionych, jak również 359 zwyczajnych owiec jest trzymane przez gospodarzy, 30 świń i 35 prosiaków, 6 kóz. Hodowla drobiu prowadzona była tylko na własny użytek. Stawy i rzeka Kreienbach dawały bardzo ograniczony połów ryb. Bogactwem mineralnym na terenie pól to glina, margiel i torf- były wykorzystywane do budowy, do poprawienia gruntów ornych i do opalania. Do Kościoła parafialnego w Siemyślu należały kościoły filialne w rycerskich majątkach w Nieżyn i Unieradz. Siemyśl był posiadłością Mikolaja von Borcke na miejscowości Labes, który to co posiadał na tej wsi w roku 1247 za 84 marki sprzedał klasztorowi zakonnic w Koszalinie. Następnie miejscowość należała do Kołobrzeskiej Izby Finansowej, która to w 1456 r. odkupiła wieś. Utworzyła ona folwark, który przy końcu XVIII w. miał areał 1055, 152 mórg. Na tym areale musiało pracować 10 chłopów i 4 robotników rolnych. Izba Finansowa gospodarzyło tym majątkiem poprzez dzierżawcę, a po 400 latach posiadania tego majątku w 1858 r, sprzedała go Radcy Ziemskiemu Ernstowi Rudolfowi von Kapfengst z Stockow. Siemyśl w XVII wieku nie ma praw majątku rycerskich, ale w państwowej tabeli z roku 1862 jest już wymieniony pomiędzy miejscowościami rycerskimi.
Nazwa Siemyśl pochodzi od nazwy osobowej Siemimysl. Zapis z 1276 r. można odczytać jako Sěmislavj, z wymianą członu -mysl- na -slav- lub jako Semimysl. Nazwa wsi pojawia się w 1136 r. jako Simoitzel, późniejsze nazwy z 1276 r. jako Zimmizlowe i Zimmesle. W 1297 r. nazwa ulega przemianie na Cemoicell, a w 1297 r. na Ceymoycel. Około 1780 r. nazwa ma postać zgermanizowaną jako Siemötzel, a od 17885 r. Simötzel, która to nazwa przetrwała do 1945 r. Po 1945 r. nazwa miejscowości została spolszczona na Siemyśl.
Kościół w Siemyślu ( wybudowany w 1866 r. został poświęcony 26.12.1945 r. Erygowanie parafii miało miejsce 18.10.1957 r.